Analiza  przyczyn  zaburzeń  widzenia  u  pacjentów hospitalizowanych  z  powodu  podejrzenia zapalenia  nerwu  wzrokowego

lek.  Joanna  Rutkowska

lek.  Agnieszka  Regucka

dr  hab.  n.  med.  Dorota  Pojda-Wilczek

Wstęp: Zapalenie nerwu wzrokowego (ON − optic neuritis) to jedna z najczęstszych patologii nerwu wzrokowego u osób dorosłych, a jego powszechną postacią jest pozagałkowe zapalenie nerwu wzrokowego, często pierwszy objaw stwardnienia rozsianego. Wykonanie szeregu badań diagnostycznych jest niezbędne dla ustalenia etiologii zaburzeń widzenia. Praca prezentuje analizę danych pacjentów hospitalizowanych w Klinice Okulistyki Katedry Okulistyki w Katowicach ze wstępnym rozpoznaniem: zapalenie  nerwu  wzrokowego  (ICD-10   H46).

Pacjenci i metody: Ocenie poddano 151 pacjentów (powyżej 18 roku życia, hospitalizowanych w latach 2010−2016), których podzielono ze względu na: płeć, wiek, kryteria anatomiczne, etiologię, zapalenie jednostronne i obustronne, częstość występowania stwardnienia rozsianego. Do obliczeń statystycznych  użyto  testu  Chi2.

Wyniki: Średnia wieku chorych wynosiła 42 lata. Zapalenie nerwu wzrokowego występowało częściej u kobiet. Pozagałkowe zapalenie nerwu wzrokowego stwierdzono w 59,6% przypadków (ze średnią wieku 36 lat). Stwardnienie rozsiane potwierdzono u jednej trzeciej pacjentów z tym rozpoznaniem. Częstość występowania stwardnienia rozsianego u pacjentów z zapaleniem nerwu wzrokowego nie różniła się istotnie statystycznie między mężczyznami i kobietami. Wewnątrzgałkowe zapalenie występowało z tą samą częstością u obu płci i stanowiło 22,5% wszystkich przypadków zapalenia nerwu wzrokowego. U 17,9% pacjentów występowały inne  przyczyny  zaburzeń  widzenia.

W 38 przypadkach chore było prawe oko, w 42 lewe, w 11 oba równocześnie. Jednostronne zaburzenia widzenia występowały istotnie częściej niżobustronne i niezależnie od przyczyny. Pomiędzy grupami pozagałkowego zapalenia nerwu wzrokowego i innych przyczyn pogorszenia widzenia nie było istotnej różnicy w częstości jedno i obustronnych zaburzeń.

Wnioski: Najczęstszym typem zapalenia nerwu wzrokowego jest zapalenie pozagałkowe, występujące zazwyczaj  u  kobiet  przed  40  r.ż.

Słowa kluczowe: Zapalenie   nerwu   wzrokowego,   neuropatia   wzrokowa, stwardnienie    rozsiane